Madax - Peugeot, Citroen, Reanult, Dacia

Samochody francuskie - Łódź, ul. Piaski 4, tel: 42 662-09-94

Wszystkie samochody - Łódź, ul. Retkińska 69, tel: 795 195 171, 666 865 445

Sklep: części zamienne - 42 680-29-44, 666 865 445

Piątek26 kwiecień 2024

Citroen

Ogromne koła zębate CitroenFrancuski inżynier André Gustave Citroën podróżując kilkakrotnie po naszym kraju, w Łodzi, kupił patent produkcji maszyny - obrabiarki daszkowych kół zębatych. Zapewne efektem tych właśnie podróży był pomysł na założenia firmy produkującej koła zębate - "Engrenages Citroën" w Fauburgu. Tak oto świat usłyszał po raz pierwszy o marce Citroen.

Fabryka szybko osiągnęła sukces. Jej przekładnie kupowało wielu innych producentów urządzeń. Przekładnie Citroena zostały użyte m.in. w silnikach Titanica i maszynach Rolls-Royce.

W roku 1919 została rozpoczęta produkcja pierwszego samochodu - seria A. Od samego początku produkcji sprzedaż była bardzo duża. Został osiągnięty sukces ekonomiczny i marketingowy. W 1921 roku wyprodukowano 20 000 samochodów czyli więcej niż sumaryczna produkcja konkurentów – Peugeot i Renault w tymże roku. Także w tym okresie rozpoczęto produkcję samochodów z płaską skrzynią transportową.

Pojawił się także Citroen serii B - małe, lekkie auto o pojemności silnika 1450 cm3. Ten model (B2 10CV) zdobył sławę podczas rajdów przez Saharę i Afrykę na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku.

Po Drugiej Wojnie Światowej Citroen już 1945 roku wznawia produkcję. Pierwszym i znanym całemu światu był model 2CV. Produkowany, w różnych wersjach, był aż do 1990 roku.

 

Citroen DSNajwiększym szlagierem okresu powojennego była limuzyna zwana "boginią dróg" - Citroen DX. Jego pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę w 1955 r. Niespotykane nigdy wcześniej, opływowe nadwozie, duże, przestronne wnętrze i nieznany wcześniej komfort jazdy zachwyciły wszystkich. Zaawansowane rozwiązania techniczne, takie jak hydropneumatyczne zawieszenie, hamulce tarczowe, półautomatyczna skrzynia biegów, czy ogromny – 500-litrowy bagażnik, były czymś, czego jeszcze nigdy nie widziano. Pierwszego dnia przyjęto ponad 12 tysięcy zamówień na ten samochód, chociaż jego cena była jak na owe czasy bardzo wysoka. Mimo to w kolejnych latach produkcja rosła – w szczytowym okresie, w roku 1970 – wyprodukowano ponad 103 tysiące sztuk tego modelu, a łącznie aż 1 450 115 sztuk we wszystkich odmianach!